Pages

July 28, 2008

TIMUN JIRAN AKU


Setelah beberapa kali aku dok bagi cili yang aku tanam kat jiran aku ni, dia pun naik semangat nak tanam jugak. Memandangkan kerja dia ni balik tak tentu masa, kekadang malam, tengah malam dan ada jugak pagi2 buta, maka aku syorkan dia tanam timun ja. Sesuai la dengan masa yang dia ada.

Ini la rupa timun jiran aku tu. Guna bekas minyak masak 5 kg sebagai bekas tanaman.

Timun perlukan air yang banyak bila mula berputik supaya buahnya membesar dengan elok. Kekurangan air menyebabkan pembesaran buah terencat. Tapi kawasan jiran aku tanam timun ni dah jadi tempat kucing bermain pulak. Setiap hari ada la ‘dripper’ yang tercabut di sepak dek kucing, maka layu la pokok yang tak dapat air tu.
Buah yang mendapat air/nutrien yang cukup



Ni la rupa buah yang kekadang dapat air, kekadang tidak. Macam perut dia lak.

Walau bagaimana pun, jiran aku ni kira berjaya la jugak sebab setiap 2-3 hari aku dapat la 2 biji timun ‘free’…..hehe.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...