Pages

November 26, 2008

PISANG DI LADANG - PT.2


Setelah lebih kurang 3 bulan di ubah ke ladang, ini lah hasilnya. Kalau tengok betul-betul, pokok-pokok ni nampak macam bukit. Maklum la aku ambik masa sebulan untuk tanam dari pokok pertama hingga yang terakhir padahal pokok tak banyak mana pun. 

Padan la aku buat kerja pun 2 kali ja seminggu, pastu masuk bulan puasa lak. Kerja tengah panas ni dok nampak air saja…hehe. Untuk dapatkan pokok yang sekata hendaklah di habiskan tanam secepat yang mungkin.

Ini la rupanya selepas lebih kurang 3 bulan di ubah


Sebenarnya pisang ni aku integrated dengan getah. Di antara baris pisang tu la getah di tanam.

Orang kata kalau nak tau pokok pisang cukup baja ke tidak, tengok je pucuk gulung yang baru keluar. Kalau panjang macam kat atas tu kira ok le tu. Tapi kalau yang keluar tu kemetot je, pandai-pandai le tambah baja sebab daun nya pun kemetot ler. Ntah betul ke tidak aku pun tak tau.


Ulat Gulung - inilah musuh pertama yang menyerang. Aku sembur racun pun tak jalan, maklum la member lepak dalam selimut. Lastly aku kutip satu-satu dan lenyek dia. Nasib baik la pokok rendah lagi. Klau tinggi aku tengok saja la.

Anak yang keluar ni pun selalu la kena buang, nanti dia lawan bapak dia pulak.

.....Otai pisang, bagi la ilmu sikit camna nak bagi buah nye besar dan lebat.

1 comment:

Abuya Haji Nasir Daud said...

saya ada baja untuk gandakan hasil dan besarkan saiz buah pisang, jika tuan mahu sila hubungi saya
hj. nasir 012-7711 621 atau
emel : biozonefood@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...