Pages

December 29, 2008

KURSUS KAMBING


Baru-baru ini aku telah menghadiri kursus asas penternakan kambing. Dapat la sedikit-sebanyak aku tahu apa yang seseorang penternak perlu ada @ tahu sebelum memulakan industri ini. Sebelum ini aku cuma tahu 2 perkara saja tentang kambing iaitu :

1) Dapat membezakan kambing dengan binatang ternakan yang lain
2) Makan daging kambing yang dah di jadikan lauk……hehehe.

Rupa2nya banyak juga yang kita perlu ambil kira ( untuk jadi usahawan ternakan kambing ni ) sebelum memulakan ternakan ini bermula dari konsep untuk tujuan apa kita mahu menternak kambing, pembinaan kandang , penjagaan penyakit, pengurusan makanan, jenis/baka, produk hiliran dan macam2 lagi… 

Sebelum ni aku ingat semudah ABC ja…( cari/beli kambing….ternak 1-2 hari pastu jual kat sesapa nak beli..). Jadi kena la fikir semasak-masaknya sebelum memasuki industri ni, kecuali la untuk hobi saja. Tapi yang penting bagi aku, boleh ka nak ‘market’ kan produk tu.

Ini lah antara beberapa perkara asas yang aku sempat ikut…..

Ini bukan kaedah menyelamat 'mouth to mouth' tu, tapi dok cari berapa umur kambing nie. Kaedah tengok gigi.


Kalau dah ternak tu, kena la pandai timbang lak. Nanti tak tau nak letak harga pulak. Cam tu la cara nye.

Memberi ubat cacing dengan cara suntikan. Mula2 ngeri la jugak, mana la pernah dok main jarum sebelm ni

Memberi ubat cacing secara oral. Yang ni confident la sikit..hehe

Menggunting kuku kambing. Pun ngeri jugak, tak tau nak budget kat mana nak kena potong. Takut over-cut 

Hehe..kat bab ni paling best. Lepas perah ja, boleh minum terus...fresh lagi, free pulak tu.

Merawat pusat anak kambing

Praktikal yang ni, boleh tengok aja la. Kalau nak buat real punya pun boleh, tapi kena la beli dulu se-ekor, pastu belasah je sembelih.....hehe. 


Kaedah melapah. Ni nak buat kambing golek (panggang)

Kaedah mengadun makanan antara hampas soya, rumput dan EM-Active Solution. Pilih la mana yang murah tu letak banyak sikit

Selain tu ada juga produk hiliran lain iaitu membuat baja kompos dari tinja kambing ni. 'Silibus' ni berat sikt la pasal kena angkut tinja kambing dari bawah kandang. Pastu campur la dengan bahan-bahan nak buat baja.

Kaedah membuat baja dengan mengadunkan tinja kambing dengan abu, kapur, stardec dan bahan-bahan keperluannya yang lain.....hehe 


Ni cara camna nak tanam napier, korek2 skit, rentang je atas tanah tu, pastu timbus je. Kalau malas la.


Cara ni pulak, kalau rajin, potong ikut ruas mata tunas,pastu tanam terus kat tanah. Ini kalau rajin sikit la.

Secara keseluruhan nya aku rasa amat berbaloi aku attend kursus nie. Mana tau satu hari nanti aku boleh jadi usahawan kambing ker....hehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...