Pages

January 1, 2008

PASAR SITI KHADIJAH

Minggu ke-2 December 07 baru2 ni, aku ada trip Cuti2 Malaysia ke Kelantan. Ingatkan nak ronda2 kat sana la tgk2 apa yang menarik di sana. Last aku ke sana masa lepas zaman sekolah menengah dulu, dah lupa semua.

Rupanya kami dah silap musim. Patut la masa sarapan kat Jeli, makcik kedai tu senyum memanjang bila kami kata nak bercuti & lawat tempat kat sini. Rupanya dah ada tempat2 yg air dah naik kat sana.

Rantau Panjang..PCB…semua jalan dah tutup. Akhirnya pusing dlm pekan saja, itu pun dah ada jalan yg banjir. Walaupun tak boleh lawat tempat2 menarik kat sini, aku tertarik dengan ‘Pasar Siti Khadijah’.


Kat Sini Pun Dah 10 Gerai Yang Menjual Keluaran Pertanian Sahaja

Aku rasa bangunan tu 4 tingkat (maaf kalau tak betul), tapi aku tertarik dgn ‘ground floor’ dia. Kat situ penuh dengan hasil pertanian samada ternakan, pertanian & akuakultur ni. Macam-macam adaaa.. Seolah2 semua hasil asas tani di bawa ke situ. Mcm tempat pengumpulan lak.

Tak silap aku ada 6-7 gerai jual daging kata situ saja. Tak termasuk lagi gerai ikan, sayuran & buah2 an. Penuh kat dalam & luar bangungan tu. Dah la jumlah gerai banyak, boleh di katakan hampir 95% dari gerai tu menjual barangan yang hampir sama. Aku tak tahu samada semua barangan tu habis di jual ( setahu aku product sayuran tak bertahan lama) bila hari berakhir kerana setiap hari proses yang sama berlaku.

Aku rasa semua hasil pertanian tu bukan di target kan utk orang luar kerana bukan setiap hari pelancung akan datang ke situ dengan jumlah yang banyak. Kalau untuk pasaran penduduk Kota Bahru, rasa mcm byk sangat. Tak kan tadak kedai2 runcit kat kampung2 yg jual barangan yang sama. Mungkin ada orang dari ‘Serambi Mekah’ boleh ulas kot perkara ni.

.....apa pun, aku kagum dengan peranan yang di mainkan Pasar tersebut.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...