Pages

May 4, 2009

LAYU PANAMA - Menyerang Lagi


Dengan “simptom” yang sama (posting yang lepas), pisang aku di serang lagi untuk kali ke-2 dalam masa sebulan. Kali ini ketika pokok dah mula nak berjantung. Kerisauan dah mula menyelubungi...


Kesan kali ini lebih ketara pada batangnya. Kelihatan tompok hitam pada batang serta pangkal pokok yang berair dan berlendir



Sehingga kini, inilah saja ubat yang ada, percuma dan senang di gunakan..hehe..


Inilah buah pertama yang keluar, mendahului rakan2 nya yang lain. Pendek saja tandan nya. Paham2 je la berapa kilo boleh dapat. Jauh kurang dari target aku.


Jantung nya pun kecik saja. Tak tau la berapa “sisir” yang ada.



Antara jantung yang mula keluar


Daripada feedback yang aku dapat, rupa2 nya ke semua pokok pisang aku ni kekurangan baja. Itu sebab semua yang keluar tu kecik2 aja. Malangnya aku dapat maklumat ni setelah pisang dah diperingkat akhir. Apa boleh buat. Sebelum ni aku sangka dah bagi cukup baja. Lagi pun masa tu baja mahal giler. ( Tu la..lain kali buat kerja kena berguru dulu, bukan main belasah jer). Sekurang-kurang nya ia jadi pedoman dan pengalaman untuk aku.

Sebenarnya aku tak terkilan sangat walaupun saiz yang keluar tu jauh dari target aku, sekurang2 nya hasilnya tetap ada. Tapi yang merisaukan aku ialah “Mamat Panama” yang tadak ubat tu. Sebabnya kawan aku pernah kena penyakit ni dan hampir 70 % dari hampir 1 ekar pisang nya musnah dalam masa 2 bulan. Yang sedihnya ianya berlaku ketika jantung mula menjulur.

Untuk menenangkan kekecewaannya, dia gunakan ‘traktor’ sebagai ubat untuk menghapuskan kesemua pisangnya dan di gantikan dengan tanaman serai. Alhamdulillah…. serainya dah mula boleh di tuai.

Baru2 ni ketika aku berjumpa dengan kawan aku tu, dia sedang mengupah orang men ‘traktor’ tanahnya, sempat aku bertanya...”Nak Tanam Apa Pulak Ni” ? “Nangka Madu Dan Nenas Madu”, katanya. “Kenapa Tak Tanam Pisang”? , tanya aku. “Aku Dah Serik”, katanya dengan kuat. Hehe….aku faham perasaanya….Sabo je la.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...