Pages

January 14, 2010

TAPAK RE-CYCLE - Semangat Baru


Kalau sesiapa yang pernah baca posting aku bertajuk NAK TANAM CABAI Pt.1 sampai Pt.4, dan last-last kantoi gak tu tentu masih ingat dengan gambar ni yang berlatar belakangkan bukit yang indah.

Kesan Peninggalan Projek Nak Tanam Cabai Yang Ter-Bengkalai.


Masih Berlatar-Belakangkan Bukit Yang Indah. Cuma Di Cacatkan Dengan Tapak Yang Penuh Semak Samun


Kini dah lebih kurang 2 tahun terbiar, tak banyak yang berubah kecuali pondok yang sedikit usang. Yang ketara adalah rimbunan semak samun yang hidup rakus tanpa gangguan untuk membentuk ‘jerumun-jerumun’ sejenis makhluk yang pernah menjadi isu suatu masa dahulu.

Saki-Baki Polibeg Dan Sekam Yang Berterabur


Sebenarnya aku sendiri pun rasa ‘fobia’ untuk usahakan tapak ni. Tak tahu nak tanam apa kat sini. Aku rasa faktor logistik yang mempengaruhi apa yang sepatutnya di buat di sini. Tanpa sumber air, komuniti babi, kera, lotong dan seumpamanya beranak- pinak sejak turun temurun. Maklumlah di kaki bukit.


Proses Pembersihan Tapak Dan Pembajakan Tanah


Akhirnya aku ambil keputusan nak cuba usahakan lagi tapak ini dengan tanaman lain. Oleh kerana aku ada lebihan sulur anak pisang, maka pisang lah akan memenuhi tapak ini.


Proses Penanaman Sulur Telah Selesai Sepenuhnya



Kelihatan Sulur Yang Kian Mati, Akibat Cuaca Panas Dan Musim Kemarau Yang Kuat

Akhirnya proses penanaman selesai di jalankan. Sebenarnya sulur pisang ni di tanam dalam musim kemarau. Tak tau lah apa yang akan terjadi seterusnya. Tunggu…..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...